Filharmonie Brno uvede v 66. sezoně více koncertů než v minulých letech.

Orchstr připravil plnohodnotnou nabídku bez pandemických kompromisů

Rok, který zasáhl každého člověka tak, jak si nikdo z nás neuměl doposud představit. Svět, který se v mnohém obrátil vzhůru nohama. V období, kdy se zdá, že už je vidět světlo na konci tunelu představuje Filharmonie Brno svoji 66. sezonu.



Kateřina Konečná, pátek 4. června 2021
Magazín > Zprávičky

Filharmonie Brno s šéfdirigentem Daviesem

Filharmonie Brno / Filharmonie Brno

Nese v sobě důsledky všeho zmíněného: opakování, přesněji odložené první uvedení některých projektů a koncertů, nejistotu kapacit hledišť, napětí, zda u posluchačů převáží obavy nebo potřeba živé hudby, a především velkou touhu po znovusetkání. Žádné z omezení však plánování sezony neovlivnilo ve smyslu slevování z uměleckých a dramaturgických nároků a záměrů, nucené kombinování odehraného a chystaného či rušení rozjednaných projektů. Filharmonie Brno tak představuje plnohodnotný program na následujících jedenáct měsíců připravený bez kompromisů.

V nadcházející sezoně nabídne orchestr více koncertů než doposud. „Na základě ohlasů a reakcí vidíme, že chuť po živé hudbě po více než půlročním půstu výrazně vzrostla. Musím říct, že nejen u našich posluchačů, ale i u hudebníků. Proto jsme připravili více koncertů, a zavedli také novou abonentní řadu komorních večerů,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Do Brna se vrátí hvězdy, které u publika sklidily mimořádný úspěch – například Elisabeth Leonskaja, Martina Janková, Maki Namekawa, Matt Haimovitz, Emanuele Arciuli… Představí se i umělci spolupracující s orchestrem poprvé: světová houslistka Arabella Steinbacher, hvězdný japonský skladatel a dirigent Joe Hisaishi, který bude dirigovat svoje dílo, sólohobojista berlínské filharmonie Dominik Wollenweber, fagotista Guilhaume Santana nebo jazzová klavírní legenda Brad Mehldau.

Šéfdirigent brněnských filharmoniků Dennis Russell Davies vnímá nadcházející sezonu s větším důrazem na některé její významy. „Věnujeme se dvěma podstatným, či dokonce životně důležitým oblastem zodpovědnosti. Zaprvé zachování a rozšíření naší velké tradice klasické hudby a zadruhé zpřístupnění živých provedení této hudby co možná nejširšímu publiku. Museli jsme zrušit či odložit řadu skvělých projektů a tvrdě jsme pracovali na tom, abychom mohli co nejvíce z nich zodpovědně zachovat v budoucích programech,“ zdůraznil. Posluchači tak díky tomu konečně uslyší například Wagnerům Prsten beze slov spolu s Schubertovou Nedokončenou nebo Páté symfonie Kabeláče a Šostakoviče, či světovou premiéru Michala Nejtka, program se skladbami Respighiho, Rautavaary a Mendelssohna či koncert původně plánovaný k šedesátinám dirigenta Leoše Svárovského (Berlioz, Weber a Roussel).

Jako tradičně je připravena kombinace hudby prověřené staletími i té současné. Orchestr se vrátí například k oslavám beethovenovského výročí, ale formou pocty, tedy uvedení skladatelů Beethovenem inspirovaných: Liszta, Hindemitha, Francka. Z klasických autorů zazní například Schumann, Brahms, Berlioz, Mahler, Mozart, hned na zahájení sezony národní klasika klasik: Smetanova Má vlast. Novější tvorba bude zastoupena například Sumerou, Vasksem, Janem Novákem, Kančelim či Bernsteinem.

„Jako dramaturga mne vždy baví hledat souvislosti nejen v jednotlivých programech, ale napříč celou sezonou – mezi koncerty, cykly i festivaly – či dokonce mezi sezonami. Takto spolu například komunikují dva programy, které nabídnou vždy jeden Brahmsův klavírní koncert v kombinaci s jednou z raných symfonií – Druhou, resp. Čtvrtou – Brahmsova přítele a ideově spřízněného tvůrce Antonína Dvořáka,“ řekl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Podobně se podle něj na sebe odvolávají dva beethovenovské koncerty: „pocta Beethovenovi“ v Janáčkově divadle (díla Franze Liszta a Césara Francka vycházející ze slavného motivického motta Musí to být?, které Beethoven použil ve svém posledním kvartetu, a dále Houslový koncert Paula Hindemitha, skladatele, který vystudoval i hru na housle a absolvoval Beethovenovým koncertem, jehož vliv v Hindemithově skladbě rezonuje) a provedení Houslového koncertu samotného Beethovena v Besedním domě o týden dříve.

„Osobně se nejvíce těším na zahájení sezony a Mou vlast. Stejně tak na Elisabeth Leonskou a Brada Mehldaua, na Mozarta a Mahlera s Martinou Jankovou a na Prsten beze slov,“ podotkla Kučerová. Davies je s tím, na co se těší nejvíce, opatrný. „Obecně to říkám velmi nerad, je to těžké. Nicméně letos v tom mám jasno. Nejvíce se těším na živé publikum,“ řekl.

Českými premiérami děl Litevce Kutavičiuse, Lotyše Vaskse a Estonce Sumery se filharmonie hlásí k svému tradičnímu uvádění pobaltských autorů. Stejně tak k Janu Novákovi, autorovi úzce spjatému s Brnem, jehož 100. výročí narození vyvrcholí na letošním ročníku Moravského podzimu. „Stálým návštěvníkům našich koncertů jistě neunikne, že pokračujeme také v kontinuálním provozování děl Alfreda Schnittkeho – provedením jeho faustovské kantáty „Seid nüchten und wachet…“ si připomeneme nejen famózní úspěch brněnského provedení v roce 2015, ale i to, že právě v této skladbě se před čtyřmi lety orchestr poznal na Pražském jaru se svým stávajícím šéfdirigentem Daviesem. Stručně shrnuto: zveme nejen na zážitky z jednotlivých koncertů, ale i na dobrodružnou poznávací výpravu s názvem Brněnská filharmonická sezona 2021/22,“ doplnil Mikeš.

Kromě koncertní činnosti filharmonie také výrazně posiluje edukační aktivity pro děti, školy, mladé profesionály i pro dospělé. Prázdninové workshopy doplňují společné akce pro děti a rodiče, programy a koncerty pro školky a školy nebo mistrovské kurzy a také edukace pro dospělé. „Máme za sebou rok, kdy jsme se s dětmi potkávali pětkrát týdně v on-line prostoru, neskutečně se proto těšíme na setkávání živá,“ uvedla lektorka edukačních aktivit Filharmonie Brno Kristýna Drášilová.

Orchestr má před sebou také zahraniční hostování v prestižních sálech Rakouska a Německa, především ale velké britské turné. „Věříme, že vyjedeme na podzimní turné po Velké Británii, kdy při devíti koncertech v devíti městech představíme díla převážně českých autorů, Janáčka, Dvořáka, Martinů nebo Korngolda,“ uvedl manager orchestru Pavel Šindelář.

Prodej abonentních vstupenek začíná 7. června, fyzicky i online. Místa po neobnovených abonmá se uvolní do prodeje o dva týdny později, tedy 21. června, kdy si posluchači mohou koupit také vstupenky na jednotlivé koncerty a festivaly a oblíbenou Sezonu na míru, při které si sami sestaví abonentku z koncertů, které vyberou.

Katalog 66.sezony Filharmonie Brno ke stažení zde a k prolistování zde .

Edukační katalog 66. sezony Filharmonie Brno ke stažení zde a k prolistování zde .


Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.

O nás   Kontakty   Inzerce   Podmínky užívání   Cookies

Časopis Cantus   Festa academica   czech-choirs.eu (en)