Velikonoční festival po třech letech opět s několika premiérami a na novém místě.

Po dvouleté pandemické odmlce se letos opět koná Velikonoční festival duchovní hudby. Jeho 29. ročník nese podtitul Tělo / Vtělení / Oslavení. „Na loňský rok připadal jubilejní 30. ročník. Protože pro neuskutečněné dva roky vznikla řada unikátních projektů a premiér, letos akce představuje symbolické splynutí těchto programů. Původní emblémy těla – umučeného i oslaveného – se tak staly ještě aktuálnějšími,“ řekl dramaturg festivalu Vladimír Maňas.



Kateřina Konečná, úterý 29. března 2022
Magazín > Zprávičky

Filharmonie Brno a Dennis Russell Davies

Filharmonie Brno / Filharmonie Brno

Jako vždy festival začíná na Květnou neděli a končí o dva týdny později. Letos tedy od 10. do 24. dubna. „Nabídneme šest koncertů na čtyřech místech a tradičně i trojí temné hodinky u jezuitů, letos poprvé pořádáme jeden z koncertů i v novém kostele na Lesné,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová. Doplnila, že zahajovací koncert bude živě vysílat český rozhlas Vltava, který do záznamu pořídí také koncert Martina Opršála se světovou premiérou skladby pro sedmdesát bicích nástrojů.

Festival zahájí koncert Affettuoso v provedení na dobové nástroje v ladění 430 Hz. Nabídne málo známé a svou intenzitou fascinující Salve Regina Josefa Haydna v konfrontaci s novodobými premiérami děl jeho středoevropských současníků. „Soubor Musica Figuralis se specializuje na hudbu druhé poloviny 18. století. Spolu se čtveřicí výjimečných sólistů se tak bude bezpochyby jednat o špičkové podání,“ uvedl spoludramaturg Ondřej Múčka.

O den později, v pondělí se dění festivalu přesune z Minoritské na Lesnou, kde Pavel Zlámal přednese v české premiéře Meditaci pro sólový pro klarinet islandského autora Atli Heimir Sveinssona. „Na interpreta klade skladba extrémní nároky, jak v detailu, tak v celku. Smysl pro precizní provedení detailu, kontrolu dynamiky a vůbec virtuózní nadhled hráče si skladba žádá v pasážích zvukově delikátních i v naléhavých dynamikách,“ uvedl Zlámal k přibližně osmdesátiminutové skladbě. Jedná se o první festivalový koncert v tomto prostoru. „Je krásný, ale akusticky poněkud problematický, zejména kvůli klenutému stropu. S Pavlem jsme na místě pečlivě vážili, zda tam toto dílo můžeme kvůli dlouhému dozvuku provést a shodli jsme se, že ano,“ podotkl Múčka.

V úterý se posluchači mohou těšit na koncert Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Na Petrově zazní nové nastudování kantáty So Shall He Descend Estonce Toivo Tuleva, která vznikla na objednávku festivalu před třemi lety. „I tady se řešila akustika. Dílo je zkomponováno na míru katedrále tak, aby její případné nedostatky obrátilo v přednosti. Toivo místo navštívil, řešili jsme pak ještě telefonicky různé detaily, kdy jsem chodil katedrálou a zpíval, abychom věděli kde co jak zní,“ uvedl Maňas. Tulevově kantátě budou předcházet skladby Antona Brucknera v podání orchestru a sboru Hard-Chor Linz.

Další sólový koncert se uskuteční ve středu 20. dubna a přinese světovou premiéru Pavla Zemka Nováka napsanou pro bicistu Martina Opršála. Dílo Adorace Nejsvětějšího Srdce Ježíšova je zkomponováno pro sedmdesát bicích nástrojů třiceti druhů, Zemek Novák jím vyjadřuje obdiv k Opršálovu umění. Vznikalo devět let a poměrně dlouho čekalo kvůli kolosálnosti na vhodnou dobu a příležitost své premiéry. „To, co na prvních stranách partitury vypadá jako záležitost několika kovových nástrojů – zvonů, činelů, tamtamu, trianglu – se postupem rozrůstá na desetiřádkový hustě popsaný systém posledních částí. Odmítal jsem škrty a redukce, proto jsem si k provedení premiéry přizval další dvě bicistky a houslistku,“ uvedl Opršál.

V pátek 22. dubna se na stejném místě, tedy v kostele na náměstí Míru rozezní varhany. Chorvat Višeslav Jaklin tam představí skladby tří německých autorů z období raného a vrcholného baroka, mimo jiné J. S. Bacha.

Závěrečný nedělní koncert nabídne hvězdného kontratenoristu Andrease Scholla se sólisty a souborem Czech Ensemble Baroque. Na programu jsou slavnostní žalmy Antonia Vivaldiho Beatus vir a Dixit Dominus pro dva orchestry a dva sbory a Bachova kantáta Ich habe genung. „Bach je zařazen na výslovné přání Andrease Scholla. Tematicky se do této doby příliš nehodí, jeho motivem je totiž smrt, on ale toužil představit svoje podání, ve kterém akcentuje naději v nový život, naději v to, co přichází po pozemské smrti,“ zdůraznila Kučerová. Největší zájem je právě o tento závěrečný koncert. „Doporučujeme dlouho neváhat, místa mizí velmi rychle. V těsném závěsu je Jaklinův varhanní koncert Chvály,“ uvedla manažerka festivalu Lucie Šnajdrová.

Tradičně se konají také tenebrae, tedy temné hodinky, tři koncerty při svíčkách na Škaredou středu, Zelený čtvrtek a Velký pátek. Od devíti večer nabídnou v kostele v Jezuitské kompletní cyklus Responsorií Carla Gesualda da Venosa v podání tří různých souborů doplněných o chorální zpěvy a sólové nástroje: Czech Ensemble Baroque Quintet, Societas Incognitum a Ensemble Versus. „Nejedná se o stejný program, každý soubor provede devět různých žalmů. Ale na závěr zazní vždy stejné Benedictus, takže lidé mohou porovnat tři různá podání stejné skladby,“ upozornil Múčka.

Kompletní program najdou zájemci na webu velikonocni-festival.cz, kde si mohou také koupit vstupenky. Cena začíná na 150 Kč a v nabídce je Festival na míru, který umožní získat tím větší slevu, čím více koncertů posluchač navštíví. Vstupenky lze pořídit také ve filharmonickém předprodeji nebo na místě před koncertem. Místa v lavicích nejsou číslovaná, nelze tedy koupit vstupenku na konkrétní místo. Na temné hodiny se platí dobrovolné vstupné na místě, lístky se neprodávají předem.

Kontakt pro média Kateřina Konečná, vedoucí PR a marketingu Filharmonie Brno

+420 775 426 040 katerina.konecna@filharmonie-brno.cz


Publikování nebo šíření obsahu bez předchozího souhlasu je zakázáno. Za obsah textů odpovídají jejich autoři.

O nás   Kontakty   Inzerce   Podmínky užívání   Cookies

Časopis Cantus   Festa academica   czech-choirs.eu (en)